Exportní omezení cílí na sedm prvků vzácných zemin včetně dysprosia, terbia a yttria – všechno nezbytné ingredience pro vysokovýkonné magnety v elektromotorech

Exportní omezení cílí na sedm prvků vzácných zemin včetně dysprosia, terbia a yttria – všechno nezbytné ingredience pro vysokovýkonné magnety v elektromotorech

vygenerováno v DALL-E / prompt Hrot24

Čínské těžební embargo paralyzuje evropský automobilový průmysl

Úterní ráno přineslo evropskému automobilovému průmyslu drsné procitnutí. Brány několika klíčových dodavatelských závodů se zavřely, protože Čína sevřela kohoutky u vzácných zemin – těch nepostradatelných surovin, bez kterých se elektromobily prostě nevyrábějí. Jde o první průmyslové oběti dubnového rozhodnutí Pekingu převzít kontrolu nad exportem sedmi minerálů, jež nacházíme v elektromotorech i obranných systémech.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Krize odhalila tvrdou realitu dnešní globalizované ekonomiky: čínská nadvláda nad světovými dodavatelskými řetězci vzácných zemin dokáže okamžitě paralyzovat výrobu na druhé straně planety. Stačí, když se geopolitické napětí vyhrotí, a závody tisíce kilometrů od epicentra obchodních válek musí zastavit pásy.

Továrny bez surovin, kalendář bez času

Asociace evropských automobilových dodavatelů CLEPA hlásí alarmující vývoj – situace se zhoršuje každým dnem. Další uzavírky závodů očekávají za tři až čtyři týdny, kdy společnostem dojdou poslední zásoby ze skladů. Z několika stovek žádostí o vývozní licence podaných od dubna schválily čínské úřady pouhé čtvrtinu, uvádějí odhady z průmyslu.

„Postupy se liší provincie od provincie a v několika případech byly požadovány informace citlivé z hlediska duševního vlastnictví,“ upozorňuje CLEPA. Byrokratické kolečko u celních úřadů přidává do globálních dodavatelských řetězců týdny nebo měsíce zpoždění.

Obchodní válka s kolaterálním poškozením

Čínská exportní omezení, zavedená 4. dubna, cílí na sedm prvků vzácných zemin včetně dysprosia, terbia a yttria – všechno nezbytné ingredience pro vysokovýkonné magnety v elektromotorech. Restrikce představují Pekingskou odpověď na Trumpovy „reciproční cla“, která uvalila 54procentní daň na čínské zboží.

Čína těží 60 procent světových vzácných zemin a kontroluje 90 procent globální kapacity rafinérií, uvádějí Mezinárodní energetická agentura a Americká geologická služba. Tahle dominance dává Pekingu obrovskou páku nad průmyslovými odvětvími – a to i v zemích, které do americko-čínského obchodního sporu vůbec nejsou zapojené.

Diplomatické úsilí na plné obrátky

Evropští diplomaté už žádají o urgentní jednání s čínskými úředníky, aby urychlili zaseklé vývozní licence. Japonsko posílá do Pekingu obchodní delegaci, zatímco němečtí automobiloví lídři varují, že výroba vozidel se může zpomalit nebo úplně zastavit, pokud situace přetrvá.

Adam Dunnett, generální tajemník Evropské obchodní komory v Čině, novinářům řekl, že Peking se zdá být „zahlcený žádostmi“ a má omezené ministerské zdroje na zpracování tisíců požadavků. „Některé společnosti podaly desítky žádostí… některé musely zastavit výrobu,“ uvedl.

Automobilový průmysl tak čelí paradoxu moderní doby: snaha o zelenou transformaci prostřednictvím elektromobilů se dostává do rukojmí geopolitických her. Evropské továrny, které investovaly miliardy do přechodu na čistší technologie, teď čekají na razítka čínských úředníků.