Na českých silnicích umírá stále méně lidí – pro motorkáře tento trend ale neplatí
Foto: Shutterstock.com
Bezpečnost na silnici
Hele, motorka! Kampaň za 22 milionů má přesvědčit řidiče, aby si všímali motocyklistů
Nová kampaň BESIP a České asociace pojišťoven (ČAP) Hele, motorka! upozorňuje řidiče aut, aby si všímali motocyklů. Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Náklady na dvouletý osvětový projekt jsou 22,6 milionu korun, z toho 7,5 milionu ze státního rozpočtu a 15,1 milionu z Fondu zábrany škod ČAP.
čtk
Nejčastější příčinou smrtelných nehod motocyklistů, které zaviní řidiči aut, je situace, kdy auto nedá motocyklu přednost na křížení hlavní a vedlejší silnice nebo při odbočování vlevo.
Velkým rizikem jsou i manévry aut bez kontroly zrcátek a takzvaných mrtvých úhlů, tedy míst, která nejsou v zrcátkách vidět. Kampaň proto cílí na vědomou změnu myšlení při jízdě, aby se řidiči naučili motocykly nejen vidět, ale i počítat s jejich přítomností v provozu.
Řidiči auta zaviní podle údajů ministerstva téměř každou druhou nehodu, při které havaruje motocyklista. Tři čtvrtiny těchto nehod poté končí zraněním nebo usmrcením jezdce na motocyklu.
„Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit. Velmi dobře funguje jednoduchý trik - kdykoli za jízdy vidíte motorku, řekněte si nahlas: Hele, motorka! Pomáhá to mozku ji opravdu zaregistrovat,“ uvedl vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Motocykly se přitom v posledních letech těší rostoucí oblibě a každoročně jich na českých silnicích přibude přibližně 25 tisíc. Jejich řidiči zároveň zůstávají nejohroženější skupinou.
Riziko vážného zranění je u nich podle Jana Matouška z České asociace pojišťoven 16krát až 20krát vyšší než u řidičů aut a tvoří až 20 procent těžce zraněných.
„Celkový počet úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích se daří v posledních letech úspěšně snižovat. Motocyklisté jsou ale skupina, u které pozitivní trend bohužel neplatí. Proto jsme se letos na bezpečnost motocyklistů zaměřili. Projekt Hele, motorka! je součástí této strategie. Věřím, že právě takto koncipované kampaně založené na datech, výzkumech a kreativním provedení skutečně pomohou snížit počty těžkých zranění a zachránit lidské životy,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Základem pro kampaň byla doporučení britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu, kteří upozorňují na takzvaný SMIDSY efekt (Sorry Mate, I Didn’t See You – sorry, kámo, neviděl jsem tě). Stává se, když řidič vozidla přehlédne motocykl navzdory tomu, že se jeho směrem podíval.
Mozek totiž automaticky ignoruje menší nezvyklé objekty, kterými jsou právě motocykly. Od května jsou v ulicích a televizi k vidění reklamy inspirované Rorschachovým testem nebo testem barvosleposti, které po spatření motocyklu vyzývají k vyslovení hesla Hele, motorka!
Součástí kampaně jsou i rádiové vstupy a v ulicích Prahy se na místech s nejvyšším výskytem motocyklů objevilo 362 balonků s nápisem Hele, motorka! Jejich počet odpovídá počtu usmrcených motorkářů v posledních pěti letech.
Od léta komunikaci doplní hrané televizní spoty, ve kterých ambasadoři budou ilustrovat nejčastější rizikové situaci na silnicích.