Čínský elektromobil BYD Dolphin
Foto: Chatchai Somwat / Shutterstock.com
Laciná konkurence z říše středu
Do Německa dorazil čínský delfín. Cena půl milionu dělá VW a spol. čáru přes rozpočet
Čínský elektromobil Dolphin Surf od společnosti BYD se na německém trhu začal prodávat za akční cenu 19 990 eur (cca 495 tisíc korun). Pro evropskou konkurenci, zejména největší německou automobilku Volkswagen, to bude znamenat značné komplikace.
redaktor
Plnohodnotné čtyřmístné auto s nabíjecím kabelem z říše středu má pořádně zamávat evropskými prodeji elektromobilů. Na největším unijním trhu – v Německu – se začal prodávat Dolphin Surf od společnosti BYD za méně než dvacet tisíc eur, což je psychologická hranice pro cenově dostupné auto.
Zejména koncernu Volkswagen, do nějž spadá i mladoboleslavská Škoda Auto, to může dál komplikovat již tak neveselou situaci.
Němci mají problémy s uvedením na trh dražšího auta ID.2 za 25 000 eur (620 tisíc korun), jež by se mělo začít prodávat v příštím roce.
Plánované prodeje menšího ID.1 za méně než dvacet tisíc eur (496 tisíc korun) jsou zatím v nedohlednu, oficiálně automobilka z Wolfsburgu uvádí termín 2027.
Jedna z největších destrukcí brandu všech dob: Elon Musk a Tesla
I proto se očekává, že čínský delfín otřese evropským trhem v segmentu nejmenších elektrických vozidel. I když by se měla jeho cena v Německu od července navýšit na 22 990 eur (570 tisíc korun), stále půjde o bezkonkurenční nabídku z pohledu cena/výkon.
Čínský produkt totiž za relativně nízkou cenu nabízí více „auta“ než konkurence, zdůraznil německý deník Die Welt. S délkou 3,99 metru a rozvorem 2,50 metru se jedná o plnohodnotný čtyřmístný vůz, který se pohodlně řídí, ocenil deník.
Čínský elektromobil BYD Dolphin
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
Pro jízdu po městě se může stát oblíbeným společníkem. Základní model má výkon 65 kW/88 koní, nejsilnější verze pak výkon 115 kW/156 koní. Mimo město dosáhne rychlosti 150 kilometrů za hodinu.
Čínská automobilka BYD se začíná na evropském trhu stále více osmělovat. Její prodeje čistých elektromobilů v rámci Unie a Spojeného království letos v dubnu meziročně rostly o 169 procent. „Pokud se započítají také hybridy, evropské prodeje aut značky BYD v dubnu stouply meziročně dokonce o 359 procent,“ připomenul hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Aby toho nebylo málo, BYD se chystá prodávat v Evropě i svůj nejmenší model, elektrický hatchback Seagull, který se na čínském trhu prodává v přepočtu za 170 tisíc korun.
Bude tedy pokračovat trend, že čínské automobilky začnou navyšovat svůj tržní podíl v rámci celé EU. Pro evropské značky to bude pochopitelně znamenat nižší tržby v segmentu elektromobilů.
Automobilka BYD už v dubnu překonala svými prodeji tradičního výrobce elektrických vozů Tesla. Na českém trhu by se čínský BYD Dolphin Surf mohl objevit v příštím roce v souvislosti se začátkem jeho výroby v Maďarsku.